Zelfs sneakers krijgen een tweede leven
De klassieke schoen blijft favoriet bij schoenmaker Ferrie Reiniers van Hakky Ambachtelijke Schoenmakerij, waarmee zijn vader zich in 1973 in het Hilvertshof vestigde. Veel plezier beleeft Reiniers ook aan het toenemende aantal sneakers dat binnenkomt voor reparatie of reiniging. En dat past precies in het straatje van Hilversum Repareert, een initiatief om reparatie van meubels, kleding en elektrische apparaten te stimuleren.
“Kijk”, zegt Reiniers, terwijl hij een paar sneakers ondersteboven aan wethouder Bart Heller toont. “Deze zool is schuin afgesleten. Met een hakstrook maken we dit weer netjes. Ook repareren we de versleten binnenvoering waardoor de schoenen straks als nieuw zijn.”
Heller bezoekt de schoenmakerij in het Hilvertshof om meer te weten te komen over reparatie en brengt meteen zijn eigen schoenen mee. “We willen meer aandacht vestigen op reparatie”, vertelt hij. “Als iets niet meer goed is of niet werkt, is er al snel het gemak van iets nieuws. Of het nu gaat om schoenen, kleding, meubels of elektrische apparaten. Maar repareren is bijna altijd een stuk goedkoper.”
Volgens Heller brachten mensen vroeger veel vaker iets weg voor reparatie. Reiniers beaamt dat: “In 1987 ben ik hier begonnen. Toen was schoenreparatie booming business. Iederéén liet schoenen repareren. Tot het goedkope spul uit China kwam. Van de 2300 schoenmakers van dertig jaar geleden zijn er nu nog 600 over. Toch heb ik het zelf geen moment rustig gehad.”
Reiniers ziet tegenwoordig zelfs nieuwe klanten: jonge mensen die hun sneakers een tweede leven willen geven. Op advies van Yordi, die al veertien jaar voor Hakky werkt, schafte Reiniers een stoomapparaat aan. Hiermee krijgen vuile sneakers een opfrisbeurt. Daarnaast is het mogelijk om het onderwerk te vernieuwen. Reiniers laat de wethouder allerlei kleuren zolen zien. “Zo kan je sneakers helemaal customizen”, lacht Heller. De wethouder denkt dat veel mensen zich er niet bewust van zijn hoeveel ze kunnen (laten) repareren. “Ik wist bijvoorbeeld zelf niet dat ze hier sneakers kunnen reinigen.”
Sommige schoenreparaties hebben zelfs een emotionele waarde, legt Reiniers uit. “We hadden een klant die met de schoenen van zijn overleden vader kwam. Ze hadden dezelfde maat en nu liet hij ze voor zichzelf maken. Of een vrouw die haar trouwschoenen liet opknappen en emotioneel werd toen ze het resultaat zag.”
Die emotionele waarde kan volgens Heller ook een reden zijn om meubels te laten repareren. “Omdat mensen eraan zijn gehecht of omdat ze het fijn vinden dat een meubelstuk heeft geleefd. Er is veel mogelijk: van stoelen stofferen tot hout onzichtbaar herstellen.” Ook elektrische apparaten zijn vaak geschikt voor reparatie, zegt Heller: “Bij een duur apparaat dat niet werkt, kan de oplossing soms simpel zijn. Een reparatiepunt in de buurt vinden is heel makkelijk. Op de website van Hilversum Repareert staan ze allemaal”.