Op bezoek bij het Repair Café in Hilversumse Meent
In Wijkcentrum de Kruisdam is het druk en gezellig wanneer we binnenkomen. Mensen drinken koffie, spelen pool en praten met elkaar. We zien een dame aan een tafeltje zitten met wat andere mensen er omheen. We lopen naar haar toe. “Bent u van het Repair Café?” vragen we. “Jazeker!” zegt ze. “Hebben jullie ook iets te repareren?” Op de tafel staan al een cd-speler en een broodrooster. Een bezoekster vraagt of haar fietsband geplakt kan worden. Alle bezoekers en te repareren spullen worden goed bijgehouden op een lijstje.

Terwijl we op onze beurt wachten zien we veel verschillende spullen langskomen. Onder andere een koptelefoon, een messenblok en een radiografisch bestuurbare auto. Zo komen we in gesprek met een andere klant – Frank. Frank is voor het eerst hier, hij heeft het Repair Café gevonden via de wijkkrant ‘je Meent het’. Hij heeft een ventilatorkacheltje dat het niet meer doet. Hij is zelf best heel handig en is eigenlijk alleen op zoek naar een speciale schroevendraaier om zogenaamde Triwing schroeven los te draaien. Hij heeft er alle vertrouwen in dat hij vanavond goed geholpen wordt. “Ze zeggen immers dat ze reparatie kennis hebben”, lacht hij. Ondertussen loopt er iemand langs met een fietspomp, de band is inmiddels geplakt.
We maken kennis met Wim Wolfswinkel, de coördinator van dit Repair Café. Hij is al sinds het begin betrokken bij het project. “We bestaan zeker al 15 jaar. We zijn het oudste Repair Café van Hilversum”, vertelt hij trots. “We begonnen met twee vrijwilligers en hebben nu zes reparateurs en een gastvrouw. Vroeger was er ook een naaister, maar we hadden eigenlijk nooit werk voor haar. Elke maand komen er zeven of acht klanten, en de meeste apparaten gaan weer werkend mee naar huis.”
Wim – of liever Wolf, zo kent iedereen hem – repareert niet zelf. Hij heeft twee linkerhanden. Hij is er trots op dat hij al 15 jaar meedraait zonder ooit zelf een schroevendraaier vast te houden. Frank komt terug uit het Repair Café. Het is helaas niet gelukt. De speciale schroevendraaier is er niet. Gelukkig kan hij hem bestellen via een website van ‘de Chinese vrienden’ en na gebruik zal hij de schroevendraaier aan het Repair Café doneren. “Dan kan iemand anders hem ook gebruiken.”
Wolf neemt ons mee naar de reparatie ruimte. Daar zitten de zes reparateurs aan een grote tafel. Omringd door te repareren spullen en héél veel gereedschap. Dat nemen ze allemaal zelf mee van huis. Er is geen ruimte voor nieuwe reparateurs, de kamer is echt vol. Met veel passie, enthousiasme (en droge grappen) worden de kapotte apparaten onderzocht en gerepareerd. Zo’n 70 tot 80% gaat weer werkend terug naar de eigenaar. De mannen doen dit al jaren met veel plezier. De geur van geroosterd brood hangt in de lucht. Het apparaat wordt goed getest. Jammer dat de ham en kaas al op zijn – de reparateurs hadden wel zin in een lekkere tosti. De fiets staat nog ondersteboven naast de bank. Er is toch nog ergens een tweede gaatje. Er wordt net zolang gezocht tot dat ook gevonden is. Ondertussen komt de gastvrouw even vragen hoe het met de cd-speler gaat. De eigenaar vraagt ernaar. Het apparaat wordt direct gepakt en onderzocht, zelfs al was hij nog niet aan de beurt. Klantvriendelijkheid is heel belangrijk. De mannen werken het liefst zonder pottenkijkers, zo kunnen ze rustig werken en met elkaar overleggen en grappen maken. Het groentje van het stel onderzoekt de radiografisch bestuurbare auto. Het is nogal een klus. “Ik word helemaal zenuwachtig van jullie!”, zegt hij. Dat is een mooi moment voor ons om afscheid te nemen en de mannen in alle rust hun werk te laten doen.
Heb jij ook een kapot apparaat thuis en gun je het een tweede leven?
Ga er eens mee naar een Repair Café. Grote kans dat ze hem daar kunnen fixen. Op dit moment zijn er drie Repair Café’s in Hilversum: in Kerkelanden, in de Zoutkeet en in de Meent. De Repair Café's worden aangekondigd via Hilversum100.nl
Weggooien is toch zonde?
Geschreven door: Berti Liemberg